2 zmiany w odżywianiu – ważne szczególnie dla kobiet

Jeżeli miałabym wybrać tylko 2 rzeczy jakie zmieniłabym w sposobie odżywiania, zwłaszcza jako kobieta, to byłyby te, które najsilniej wpływają na układ hormonalny. Bo za jego równowagą kryje się całe piękno i zdrowie kobiety.

 

Co oznaczają hormony w równowadze?

 

Gładką, piękną cerę, bez wyprysków

Powrót ciała do prawidłowej wagi

Regularną menstruację i owulację

Zdrową tarczycę

Zdrowe nadnercza

Zdrowy układ rozrodczy

Płodność

Brak PMS

Łagodną menopauzę

Dobry nastrój

Dobry sen

Energia

Spokój

 

 

 

Zmiana 1

 

Stopniowo eliminuj cukier

 

Cukier doprowadza hormony do szału. Ciężko jest odzwyczaić organizm od cukru bo ma on silnie uzależniające właściwości. Ale jeśli podejdziemy do jego eliminacji stopniowo i na początku postaramy się zastąpić go czymś zdrowszym, to z czasem uda nam się ograniczyć jego spożycie do bardzo niewielkich ilości naturalnie zawartych w owocach czy innych naturalnie słodkich produktach (tabela produktów o słodkim smaku).

Cukier działa szybko (np. jak zjemy coś słodkiego szybko wraca energia) ale przez to też powoduje nagłe zmiany, nagłe skoki insuliny i co za tym idzie, rozregulowuje inne hormony. Jego zły wpływ na organizm nie kończy się niestety jedynie na tym. Dieta bogata w cukry sprzyja stanom zapalnym w organizmie (a to prowadzi do szeregu nowych dolegliwości) oraz zaśluzowuje organizm. O śluzie, przyczynie wielu współczesnych schorzeń, które nie znajdują sensownego wyjaśnienia w medycynie zachodniej możesz przeczytać tutaj.

Regularnym spożywanie nadmiernych ilości cukru prowadzi do stłuszczenia wątroby, jeżeli dalej nie ograniczymy jego konsumpcji to jesteśmy na dobrej drodze nie tylko do otyłości, ale tez cukrzycy, chorób serca, Alzheimera i nowotworów. Cukier jest głównym żywicielem komórek nowotworowych. Test na wykrycie niektórych nowotworów polega na wstrzyknięciu do organizmu fluorescencyjnej glukozy, której większość trafia do komórek nowotworowych w ten sposób je ujawniając.

Jeśli nie wyobrażasz sobie życia bez zjedzenia czegoś dosłodzonego, postaraj się chociaż ograniczać jego spożycie i wybierać rodzaj, który jest zdrowszy ze względu na dodatkowe właściwości. Generalnie czym bardziej rafinowany jest cukier tym szybciej powoduje skok glukozy we krwi (tym wyższy indeks glikemiczny i tym gorzej dla nas).

 

Zdrowszy cukier (ale wciąż cukier):

 

Miód – indeks glikemiczny miodu waha się w zależności od pochodzenia miodu i zawartej w nim fruktozy, są miody o niskim IG ok 35%, aż do takich o IG 85%, średnio 55%. Bogaty w minerały, witaminy, działa jak antybiotyk, ale też probiotyk, działa przeciw bakteriom i wirusom.

Cukier trzcinowy – z wielu rodzai cukru trzcinowego Rapadura i Sucanat są najmniej przetworzonymi, nie są oddzielone od melasy, przez co mają najwięcej składników mineralnych i witamin. IG 55%.

Cukier kokosowy – ma bardzo niski indeks glikemiczny około 35%, bogaty w minerały i witaminy.

Melasa – jest produktem ubocznym produkcji cukru trzcinowego, bardzo bogata w minerały i witaminy. IG 54%.

Syrop klonowy – oryginalny syrop klonowy jest bardzo bogaty w antyoksydanty i minerały, nawet bardziej od miodu. Indeks glikemiczny  54%.

Ksylitol – cukier brzozowy, rafinowany więc nie posiada minerałów i witamin, ale też nie powoduje skoków cukru we krwi. Korzystnie wpływa na utrzymanie higieny zębów i dziąseł, charakteryzuje się bardzo niskim indeksem glikemicznym 12% (niektóre źródła podają nawet 7%). Ma działanie probiotyczne.

Syrop ryżowy – zawiera witaminy i minerały, posiada niski indeks glikemiczny 25%.

Daktyle, figi, rodzynki – bogate w błonnik, antyoksydanty i witaminy, mogą w zupełności zastąpić cukier w ciastach i deserach. Indeks glikemiczny daktyli jest stosunkowo niski 42%, rodzynki maja już średni indeks 64%, podobnie figi 61%.

 

Uwaga na:

 

Fruktoza – cukier w postaci fruktozy wywołuje najwięcej szkody, dlatego przestrzega się przed syropem glukozowo-fruktozowym w tak wielu gotowych produktach. To właśnie fruktozę badania łączą ze zwiększonym ryzykiem cukrzycy, otyłości, chorób serca, wątroby i insulinoodporności. Fruktoza jedzona razem z owocami, w których naturalnie występuje, nie jest tak groźna, jeśli słodkie owoce nie są spożywane w nadmiarze, jej ilość będzie ograniczona, a metabolizm spowolniony przez błonnik zawarty w owocach.

Syrop z agawy – syrop z agawy jest naturalna substancja słodzącą, ale pomimo tego, że jego indeks glikemiczny jest bardzo niski 15% nie jest dla nas zdrowy, ponieważ nawet w 90% składa się z czystej fruktozy.

Stewia – jest dużo słodsza od białego cukru, ale praktycznie bezkaloryczna. Stewia występuje w naturalnej postaci jako suszone liście albo rafinowanej, jako biały proszek. Stewia może mieć gorzki posmak, szczególnie kiedy stosuje się jej większą ilość, dlatego lepiej jest stosować napar z ziół niż stewie rafinowana. Nie powoduje skoków insuliny, a nawet obniża poziom glukozy we krwi. Pomimo, że wydaje się być idealnym substytutem cukru należy na nią uważać. Okazuje się, ze budowa związków stewii glikozydów stewiolowych przypomina hormony. Badania na zwierzętach wykazały jej zdolność obniżania hormonów i płodności, zarówno u osobników żeńskich, jak i męskich. W niektórych częściach świata np. u plemienia Guarani z południowej Brazylii, stewia tradycyjnie była stosowana dla kontroli urodzin, ograniczała płodność.

 

 

Zmiana 2

 

Jedz zdrowe tłuszcze

 

Nie ważne w jaki sposób się odżywiasz, czy jesteś na jakiejś diecie, czy jesteś wegetarianka czy nie, zadbaj o to, żeby uwzględniać tłuszcz w codziennych posiłkach. Hormony powstają na bazie kwasów tłuszczowych i cholesterolu. Dla dobrze zbilansowanego układu hormonalnego potrzebujemy w diecie tłuszczu. Nie chodzi tutaj o jedzenie tłustego mięsa i szczególnie tłustych potraw, ale o to, żeby nie eliminować zdrowego tłuszczu, występującego naturalnie np. w owocach, jajkach czy orzechach.

Często taka błędną, beztłuszczową dietę stosują osoby odchudzające się. Unikają każdego rodzaju tłuszczu, który obwiniają za swoja otyłość, to prowadzi do jeszcze większego rozchwiania hormonów i metabolizmu, przez co nie mogą powrócić do zgrabnej sylwetki, albo nawet jeśli schudną, to nie są w stanie utrzymać tej wagi ,wiec wracają do beztłuszczowych diet i tak tkwią w błędnym kole.

 

Przykładowe zdrowe źródła tłuszczu:

 

Awokado

Jajka

Orzechy

Nasiona

Tahini – pasta sezamowa

Masła orzechowe – upewnij się czy nie zawierają utwardzonego tłuszczu, jak np. utwardzony lub częściowo utwardzony olej palmowy

Olej kokosowy

Oleje z orzechów

Olej sezamowy

Olej lniany

Oliwa z oliwek

Jeżeli jesz mięso, ryby czy nabiał to również są one dobrym źródłem tłuszczu.

 

zdrowe tluszcze

 

Może Cię zainteresuje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *