Oddech naprzemienny – uspokajamy emocje

Ćwiczenia oddechowe są takim pomostem pomiędzy ciałem, a emocjami. Kiedy czujemy silne emocje, zmienia się sposób w jaki oddychamy. Kiedy chcemy te emocje uspokoić i zrozumieć, warto skierować swoja uwagę najpierw na oddech.

Nadi Shodhana to oddech naprzemienny albo alternatywny, dlatego, że oddychamy kolejno przez lewą, a potem prawą dziurkę w nosie. Jest bardzo pomocny w momentach, kiedy przechodzimy przez silne stany emocjonalne, niepokoju, smutku, złości, lęku czy zwątpienia. Ale także kiedy chcemy po prostu oczyścić umysł, nabrać świeżego spojrzenia i dystansu.

Ponieważ angażujemy nozdrza naprzemiennie, tak samo naprzemiennie aktywujemy półkule mózgu. 2 – 3 minuty oddychania w ten sposób przywraca równowagę pomiędzy lewą i prawą półkulą, pomiędzy logiką, rozsądkiem, planowaniem, a emocjami i uczuciami. Oddech stabilizuje nas i ściąga nasza uwagę z powrotem do chwili obecnej. Wycisza umysł. Oczyszcza meridiany. Nadi Shodana oznacza dosłownie ‘oczyszczanie kanałów cyrkulacji’.

Polecany jest w zasadzie każdemu, ale szczególnie może przynieść korzyść osobom, które żyją w biegu, w stresie, ich umysł nigdy nie ma przerwy od natłoku myśli, mają problemy z zasypianiem albo przeżywają silne emocje.

 

Jak ćwiczyć oddech naprzemienny?

Siadamy wygodnie z plecami wyprostowanymi, nogi mogą być skrzyżowane albo podkurczone. Można też siedzieć na krześle. Przy każdym ćwiczeniu oddechowym, ważne jest żeby nasze plecy były proste, klatka piersiowa uniesiona, ramiona rozluźnione, serce nad miednicą, a głowa nad sercem.

Zaczynamy od kilku głębokich i spokojnych wdechów i wydechów. Przykładamy prawą dłoń (lewą, jeśli jesteśmy leworęczni) do nosa tak, aby przy lewym nozdrzu znajdował się kciuk, a prawym palec serdeczny.

Przyciskamy kciuk, zatykając tym samym lewą dziurkę od nosa. Wdech przez prawe nozdrze. Wstrzymujemy i w tym czasie przyciskamy palec serdeczny do prawej dziurki, uwalniając kciukiem lewą. Wydech przez lewe nozdrze. Wdech przez lewe nozdrze. Wstrzymujemy, rozluźniając palec serdeczny i otwierając prawą dziurkę, jednocześnie zaciskając kciukiem lewą. Wydech przez prawe nozdrze. Wdech przez prawe nozdrze. I tak doszliśmy do tego samego punktu. Na każdym etapie tego ćwiczenia tylko jedno nozdrze jest otwarte. Kontynuujemy przez 2 – 3 minuty. Oddychamy spokojnie i powoli, wdech, tak jak wydech, powinien trwać około 4 s. Oddech wstrzymujemy przez 2 s. Kończymy biorąc głęboki powolny wdech i pełny powolny wydech.

 

 

 

 

 

Może Cię zainteresuje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *