Wzmacnianie systemu odpornościowego. Co to naprawdę znaczy i od czego zacząć?

Każdemu z nas, albo komuś z naszej rodziny, lekarz przynajmniej raz powiedział, że trzeba ‘wzmocnić odporność organizmu’. Zwykle przepisano nam witaminę C, D, olej z rekina, zalecono się ‘nie stresować’ i wypocząć. Później może dołączyliśmy jakieś zioła, które też miały na celu wzmocnienie odporności; czystek, jeżówka, pokrzywa albo może sok z aloesu. Ale czy zastanawialiście się o co naprawdę chodzi z tą odpornością? Co zapewni jej dobre funkcjonowanie na dłużej? Co leży u podstaw sprawnie działającego systemu odpornościowego, tak żeby nie trzeba było go dodatkowo stymulować?

 

Wszyscy wiemy, że jak masz odporny organizm, to nie straszne są ci wirusy, bakterie, chorzy goście czy współpracownicy, twój układ odpornościowy stoi na straży tego, żebyś mogła normalnie funkcjonować i dobrze się czuć nawet kiedy masz styczność z osobami chorymi. Tzn. kiedy zarazki, bakterie albo wirusy pojawią się w twoim otoczeniu i siłą rzeczy dostaną do organizmu w jakichś niewielkich ilościach, to twój organizm wysyła swoje siły obronne i jest w stanie je zwalczyć zanim dojdzie do namnożenia się patogenów i przejęcia kontroli nad twoim ciałem, czyli zanim choroba się czymś objawi, albo czasami rozwinie początkowo bezobjawowo. Patogenami mogą być bakterie, wirusy, grzyby, pasożyty, toksyny albo własne chore komórki. Kiedy układ odpornościowy nie działa poprawnie, to albo nie wyłapuje patogenów na czas i dochodzi do ich namnożenia, albo za patogeny uznaje własne komórki lub tkanki, wówczas mamy do czynienia z chorobami autoimmunologicznymi.

Te ‘siły obronne’ organizmu to dosyć rozbudowany system wyłapująco – sprzątający. Nie jest powiązany z jakimś jednym konkretnym organem. Jego dobre funkcjonowanie zapewnia cały zespól tkanek, membran i narządów.

 

 

Wzmacnianie systemu odpornościowego a śledziona

 

Za znaczną część systemu odpornościowego odpowiada układ limfatyczny. Składa się on z limfy (płynu, który krąży zaraz przy obiegu krwi) i narządów limfatycznych. Limfocyty, duże białe krwinki krwi, które powstają w śledzionie, wykrywają patogeny i po ich rozpoznaniu uruchamiają inne mechanizmy systemu odpornościowego potrzebne do ich zlikwidowania. Dlatego powiększone węzły chłonne są często pierwszymi objawami infekcji.

Tak więc, układ limfatyczny odpowiada za oczyszczanie naszego organizmu i zapewnia nam dobrą odporność. Narządami układu limfatycznego są naczynia limfatyczne, węzły chłonne, przewód piersiowy, migdałki, grasica i śledziona.

Największym organem chłonnym w naszym ciele jest śledziona. I to ona jest łącznikiem pomiędzy tym, co dostarczamy z jedzeniem, a naszą odpornością. W medycynie chińskiej układ pokarmowy, a w szczególności śledziona pełni kluczową role dla odporności organizmu. Jeśli chcemy poprawić działanie układu odpornościowego musimy zająć się przede wszystkim wzmacnianiem śledziony, a czasem też nerek i płuc.

 

 

Jak dbać o śledzionę?

 

To co sprawia, że tak wiele z nas ma osłabioną śledzionę to zwykle niedostosowana do klimatu oraz indywidualnych potrzeb organizmu dieta, przebywanie w zimnym, wilgotnym klimacie, albo nagromadzona już wilgotność i śluz w organizmie. Nic dziwnego, ze nasza odporność upada. Patrząc na przeciętny sposób odżywiania propagowany w naszej kulturze to zapewnia nam on wiecznie osłabioną śledzionę.

Śledziona nie lubi zimna, a wiele z tego co zwykle jemy ma niestety skłonność do jej wychładzania. Zwłaszcza kiedy zajadamy się sałatkami, jogurtami, lodami, popijając drinkiem z lodem. Pokarmy zimne to nie tylko te zmrożone i schłodzone poniżej temperatury otoczenia, ale także surowe owoce i warzywa, nabiał. Wymagają one dużo więcej energii, którą śledziona musi spożytkować najpierw na ich ogrzanie tak, żeby mogły zostać strawione.

 

 

Wychłodzona i osłabiona śledziona może mieć takie objawy jak:

 

Zmęczenie

Osłabienie

Zimne dłonie

Łatwe marzniecie

Luźny stolec

Wzdęcia

Bóle brzucha – pod żebrami

Nietolerancje pokarmowe

Mdłości

Obrzęki

Łatwe pojawianie się siniaków

Slaby apetyt

Blade usta

Zapadanie się organów wewnętrznych

Hemoroidy

Zwiększona ochota na słodycze

Obolałe mięśnie

 

 

Odżywianie dla śledziony:

 

Cieple posiłki, zwłaszcza śniadania

Cieple napoje, woda

Długo gotowane rosoły – warzywne albo mięsne

Zupy

Kasze

Ryz brązowy, amarantus, żyto

Płatki owsiane, owies

Soczewica, fasola czerwona kidney, soczewica

Ziarna słonecznika, dyni, sezamu

Orzechy włoskie, piniowe, pistacje

Owoce morza

Jagnięcina, dziczyzna

Gotowane, duszone lub krótko podsmażone potrawy

marchew, dynia, buraki

cebula

grzyby

Ocieplające przyprawy; imbir, czosnek, cynamon, goździki, gałka muszkatołowa, pieprz, kurkuma, tymianek, szałwia, rozmaryn

Unikanie surowych potraw

Zimnych napojów

Lodów

Jogurtów i przetworów mlecznych

Pszenicy

Białej maki i ryżu

Owoców cytrusowych i bananów

Mrożonek

Cukru i jego substytutów

Kawy

Alkoholu

Smażonych potraw

 

Dla wzmocnienia śledziony bardzo ważny jest pierwszy posiłek dnia, który powinien być ciepły. Najlepiej jak to jest zupa, kasza albo owsianka. Trzeba tez pamiętać żeby koniecznie zawierał jakąś formę białka. Poza doborem odpowiednich potraw, możemy pomóc naszej śledzionie poprzez bardziej uważne jedzenie, dokładniejsze przeżuwanie pokarmu. Nie jedzmy więc w biegu, kiedy się gdzieś spieszymy albo nie możemy odstawić innych zajęć na czas posiłku.

Warto też dodać, że tak jak w przypadku gromadzenia się śluzu w organizmie, stanem emocjonalnym, który utrudnia nam trawienie i wpływa na osłabienie śledziony jest nadmierne martwienie się i rozmyślanie.

Zdrowa, mocna śledziona jest charakterystyczna u osób pełnych energii, które nie maja problemów z koncentracją, czystym, jasnym tokiem myślenia i nie łatwo poddają się zmartwieniom. Dobrze pracująca śledziona zapewnia też sprawne trawienie pokarmów, brak wzdęć i nietolerancji pokarmowych.

 

Może Cię zainteresuje

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *